החזירים של צומת בית-עובד

החזירים של צומת בית-עובד
החזירים של צומת בית-עובד

ערב שבת , 20 באוגוסט 2010 , 23:00.

על שפת הכביש , שכבר אינו מתפתל , מיבנה לצומת בית-עובד , מול כפר הנוער "עיינות" , בצמוד לקבוצת עצי השקמה הענקיים בני מאות בשנים , שאיכשהו עדיין ניצבים שם בגאון , על נתיב תחבורה מרכזי וגועש …משפחת חזירי בר!?

שני בוגרים בעלי נוכחות מרשימה ביותר , שלושה גורים בשלבי התבגרות די מתקדמים , כאן בשיא הציווליזציה המשתלטת במהירות על מה שהיה שיא בולט של רכס הכורכר ורצף של פרדסים , של גוש הישובים החקלאיים של "גן רווה" , שעלו על הקרקע בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים הרבה מזה בהשפעתה המבורכת של יהדות דרום-אפריקה.

בין הכביש המהיר וחסר הרחמים , לבין איצטדיון הכדורגל החדש של נס-ציונה , המתקרבת והולכת במהירות …

רגע של הפתעה זואולוגית ופסיכולוגית לנהג , שקצת מבין ודי אוהב ומתעניין (מי שהיה תלמידו של ד"ר עוזי פז בזואולוגיה צריך לפחות קצת להבין …). נכון הוא שמימים ימימה היו להקות של חזירי בר בקרבת נחל שורק , לאורכו וגם כאן בקרבה יחסית לשפכו.

בפאונה של השורק ניתן למצוא עד היום צבאים ארצישראלים אצילים , תנים נבונים שחייהם המשפחתיים מרתקים , שועלים מצויים , שהם פחות קבוצתיים באופיים ובהתנהלותם – שרידים נאים של עולם ומלואו שפרח כאן עד למהפכה הציונית , קום המדינה והתפתחותו המואצת של האזור היפהפה הזה (שווה לזכור בהקשר זה את הכינוי שניתן לאותה "נחלת ראובן לרר" , שלימים הייתה לנס-ציונה , עוד לפני שרכש אותה מאותו איכר גרמני: "עמק השושנים"!).

אני עוצר את הרכב בתחנת אוטובוס ויוצא לצפות בפלא בזהירות הראויה – רק שלא יחושו מאויימים וידהרו לעברי …

הם נמלטים במהירות ורק אחד מהם – כנראה זכר , נראה כאבי המשפחה (?) נותר לרגע קט מאחור.

כאילו מחפה על הנסיגה של בני משפחתו אל בין עצי השקמה , שמאחוריהם , ממזרח להם , הפרדס החשוך , הגואל מנציגי המין האנושי המאיים.

מבט חטוף לעברי ומיד לאחריו שעטה פראית של חיית בר אמיתית , לא מבוייתת , בלתי נשלטת , חיה את הרגע ואינה מצוידת בהבטחות אופטימיות לגבי העתיד , שנראה שצופן לה , למשפחתה , לחבריה בני מינה ולפרדס המילוט גורל רע ומר.

עוד באותו לילה התחלתי לנסות לתחקר ולהבין את שראו עיני.

מסתבר , שתושבי האיזור מדווחים על ריבוי חריג של אוכלוסיית חיות הבר בסביבה.

חלקם מציינים שהתופעה החלה במהלך ולאחר ימי מבצע "עופרת יצוקה" – ייתכן שבעלי החיים בדרום-מערב מישור החוף בסביבה הגובלת עם רצועת עזה ובמרחב שהיה נתון לאש אינטנסיבית , נסו צפונה בפחד וביאוש. במנוסתם , המרחב האחרון שעודו לא לגמרי מיושב , נמצא בחולות פלמח"ים וסביב לישובי גן-רווה – ממנו צפונה לא ניתן להמשיך …

התצפית החריגה מעלה כמה שאלות חשובות:

א. כיצד שומרים מכל משמר על המתנה הזואולוגית הזו? (וכוונתי לא רק לחזירי הבר , אלא לבעלי חיים נוספים).

ב. כיצד שומרים על חיי הנהגים בכבישי האיזור? (קשה להפריז בתוצאות המפגש בין רכב פרטי לבין חזיר בר בוגר!).

ג. מה אנחנו יודעים על השפעות ימי מבצע "עופרת יצוקה" על אוכלוסיית חיות הבר?

ולמשפחת חזירי הבר נאחל הישרדות מוצלחת!

שתרוו נחת (ב"גן-רווה") ולא תעלו על צלחת …
תמונת חזירי בר – חזירי בר ויקיפדיה

תמונת שקמים – טבע ונופים בישראל – טיולים בארץ

השארת תגובה