"משרד הקישור שהופצץ"

משרד הקישור שהופצץ הפך לאתר שימור מאת אלי אשכנזי

בצעד נדיר החליט הצבא לשקם מבנה נטוש שבנו הבריטים ב-1925 בבסיס חיל האוויר ברמת דוד
בית הלבנים הקטן שבלב בסיס חיל האוויר ברמת דוד אינו יוצא דופן ומזכיר לכל מי ששרת בעבר בבסיסי צה"ל את אותם מבנים פשוטים, מטים לנפול, שנותרו מימי הבריטים. גם הטכנאים, האפסנאים ואנשי המינהלה שהזדרזו אתמול לשוב מארוחת הצהריים – חזרה למשרדים ולסדנאות העבודה – לא העיפו מבט על הבית הקטן. מרביתם ודאי לא יודעים כי בין קירותיו נרשמו חלק מדפי הפרק הראשון בספר ההיסטוריה של חיל האוויר הישראלי.
לפני כעשור, רגע לפני שנהרס המבנה הנטוש, הוחלט בצעד נדיר מבחינת הצבא, לשקמו ולשמרו. באחרונה סיימה המועצה לשימור אתרי מורשת את עבודת השימור, והמבנה ישמש כמרכז חינוך בבסיס.
לפני כ-70 שנה נוסד בסיס חיל האויר הבריטי ברמת דוד, והטייס הראשון שנחת בו היה רואלד דאל, לימים סופר מפורסם ("ג'יימס והאפרסק הענקי", "צ'רלי בממלכת השוקולד" ועוד). הבסיס החליף מוסד לעבריינים צעירים שפעל במקום מ-1938, ולפני כן עמדה שם תחנה למחקר חקלאי שהוקמה ב-1925.
"לכאורה זהו אכן מבנה בריטי פשוט ופונקציונאלי. אבל זהו מבנה מרתק, שבנוי משכבות גיאולוגיות המרכיבות את ההיסטוריה של בסיס רמת דוד, חיל האוויר וההתיישבות בעמק יזרעאל", אומר אבי משה סגל, אוצר מוזיאון חיל האוויר והמרכז החינוכי העתידי ברמת דוד. "כשאני נכנס למבנה אני מדמיין את מטוסי הדקוטה מחממים מנועים על מסלול ההמראה הסמוך, לפני אימוני הצניחה של חנה סנש וחבריה, את האלחוטניות הבריטיות מקבלות כאן תשדורות סודיות ומרגשות, את עזר וייצמן יושב ליד השולחן במשרדו. זה מבנה שראה ושמע הכל".
לדברי עומרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, "ב-1948 היתה העברה מסודרת של הבסיס מידי הבריטים. יהושע גילוץ, שהיה איש תחזוקה ורב-סרן מוערך מאוד בצבא הבריטי, מונה למפקד הראשון של הבסיס. במשך זמן רב ניסינו להבין למה שימש המבנה במקור, עד שגילוץ גילה לפני שנה מפה מקורית של הבסיס ואז למדנו כי המבנה שימש כמבנה התקשורת ובו התקבלו תשדורות רדיו וטלגרף".
סגל מגלה עוד פרט שלא מוכר לכולם: בזמן מלחמת העולם השנייה חולק הבסיס לשניים, ומלבד חיל האויר הבריטי, גם חיל האויר האמריקאי פעל במקום, כשמפציצי בי-24 המריאו מהבסיס להפצצות ברומניה, בנגאזי וטוברוק. ביוני 1949, עברה לרמת דוד טייסת הקרב הראשונה של חיל האויר, ומפקדה, עזר ויצמן, ירש את משרדו של גילוץ. למרות חמסיני המזרח התיכון, בחדרו של ויצמן פעל אח.
חומת אבנים נמוכה שהקימו הבריטים סביב המבנה, נשמרה עד היום ומוסיפה עוד נדבך לאדריכלות הצבאית הבריטית. על פי סגל, מתברר שהחומה לא הוקמה לחינם – התקפת ספיטפיירים מצריים על הבסיס במאי 48' זרעה הרס בבסיס. לימים עבר מפקד הבסיס למבנה חדש והמבנה ההיסטורי נדחק לשוליים, עד שבתפקידו האחרון הפך משרד לגיוס מילואים. עם הזמן דלתותיו ננעלו והוא ננטש. במועצה לשימור אתרי מורשת שמעו על האפשרות כי המבנה ייהרס ומצאו עניין בשיקומו. לדברי שלמון, "לשמחתנו, בחיל האוויר ראו חשיבות בשימור והחליטו לשתף איתנו פעולה".
המפקד היוצא של הבסיס, אלוף-משנה ר', מספר כי "החלטנו לשמר את המבנה וליצוק לתוכו תוכן. זה השתלב טוב מאוד עם המשימה החינוכית שלקחנו על עצמנו. החיבור בין מבנה היסטורי להקמת מרכז חינוכי בו נראה לי חיבור נכון; זהו מבנה מיוחד שבתוכו נוכל לבטא ערכים, היסטוריה ומורשת, תוך מבט קדימה, לעתיד".
מרכז החינוך יקבל את השם "נתיב בעמק", ובכל חדר ירוכז תוכן מוגדר – "נתיב הפיקוד", "נתיב אל האופק", הנתיב פנימה", "נתיב הערכים" ו"נתיב המייסדים". חלק מהמקום יוקדש לתיאור השיחזור וההיסטוריה שטומן בתוכו המבנה, ומשרדו של מפקד הבסיס ישוחזר.
שלמון מספר כי העבודות נתקלו באתגרים מורכבים: "הבית ממש צף על פני מי תהום והיה צורך בעבודות חיזוק וביסוס. החלפנו גם את גג האסבסט שצה"ל הרכיב והתקנו גג עגול מפח גלי, כמו שהיה במקור".
אבל יותר מהכל הוא שבע רצון משיתוף פעולה ראשוני עם הצבא. לדבריו, "זה לא היה חיבור מובן מאליו. הפרויקט עורר את נושא השימור בצה"ל והיום כבר יש באגף הבינוי אדריכל שימור. אחרי הצלחת הפרויקט כבר יש לנו רשימה של מבנים לשימור בבסיסי צה"ל, כמו מגדל פיקוח בבסיס חצור, או מבנים גרמניים ממלחמת העולם הראשונה, הנמצאים בבסיס פיקוד העורף ברמלה".
השארת תגובה