סיורים בתל אביב ובגוש דן

סיורים אורבניים בתל אביב וכל גוש דן לקבוצות מאורגנות ומטיילים פרטיים

כן לציפור מעל למערה החשמלית

תחת לאפו של מלון הילטון בפארק העירוני הוותיק שבמרומי רכס הכורכר החופי נפגשים ומצטלבים להם בשביליו המטופחים כמה מסיפורי המתח הכי גדולים שהתרחשו אצלנו:
רצח ארלוזורוב ורצח שריף שאנטי. במקום שאותו ביצרו מלכי החשמונאים השתמשו הבריטים כבית הבראה לטייסים הגיבורים של ה-R.A.F במערכה במדבר המערבי.
סיורו של אבי משה-סגל בגן העצמאות וסביבתו קרא עוד 

הר-מטכ״ל

סיור משותף עם מוזיאון בית קריניצי. אל ״גבעת החלמה״ ו״גן אברהם״ ברמת-גן בעקבות הפיקוד העליון ויחסי צבא חברה טעונים במיוחד במדינת ישראל בת יומה במלחמת העצמאות: בשנת 1934 הקימה ד״ר דורה בלוך, רופאת משפחה ופעילת ציבור את ביתההבראה הציבורי ״החלמה״ בראש גבעה רמה במרומי רכס הכורכר הרמת-גני. במאי 1948 הופקעו בית ההבראה ושכונת הוילות האמידה שצמחה סביבו במהלך דרמטי של ראש הממשלה ושר הבטחון דודבן-גוריון לטובת משכן סודי, מוגן ומוסווה היטב למטההכללי של צבא ההגנה לישראל בגילגולו המוסדיהראשון. כאן נשבעו אלופי המטה הכללי אמוניםלצבא ההגנה לישראל, מכאן נוהלה מלחמת העצמאות החל מהכרזת המדינה ופלישת צבאוות ערב 70 שנה חלפו מאז ונדמה כי הדי המערכה הגורלית עודם נשמעים בין הכתלים ואותותיה חקוקים בקירות הבתים. הזמן עמד מלכת בגבעת החלמה ההיסטורית ובגן אברהם שבמדרונותיה. בסיור שלנו נכיר את סודות תש״ח ואת צפונותיו של ״הר-מטכ״ל״. אבי משה-סגל ידריך את הסיור מטעם מוזיאון בית קריניצי - בית העיר רמת-גן.

שרונה – אהובתי המתחדשת!

נצא בהדרכת אבי משה-סגל לטייל בשרונה המתחדשת – המושבה הגרמנית הטמפלרית, שפעולות השימור והשחזור המקיפות והמורכבות שנעשו בה בשנים האחרונות הגיעו אל קו הגמר! בסיור, נערוך היכרות מעמיקה עם מתחם הפארק העירוני ההיסטורי הראשון מסוגו בישראל, אשר חווה שלושה מהפכים דרמטיים: ממושבה גרמנית טמפלרית מוריקה ושלווה (1871), למרכז שלטוני וביטחוני ישראלי (1948), למוקד עלייה לרגל, אי ירוק של היסטוריה ונוסטלגיה ומרכז בילוי וקניות עירוני מסוג אחר (2013). את ההתפתחויות המרתקות, שאין להן אח ורע בסיפור הישראלי והתל-אביבי, נסקור תוך חשיפת המטיילים לשורה של פרשיות בלתי מוכרות, אפלוליות ... בעיקר מהשנים שקדמו להקמת המדינה. אבי משה-סגל, אוצר מוזיאון חיל-האוויר בחצרים ומדריך סיורים היסטוריים, היה בין הראשונים שלחמו למען שימורה של שרונה החל משנת 1995. במהלך הסיור, שייערך מעל ומתחת לפני האדמה ... ויעבור באתרים המרכזיים של המושבה (היקב המודרני הראשון בארץ, בית הבד הממונע הראשון בארץ, ומרכז המבקרים החדש ...) יהיה ביטוי למאבק הציבורי על שרונה ולהשפעותיו ארוכות הטווח. מסע במקום ובזמן אל ליבה של שרונה היפה, עם אחד מגדולי המאהבים שלה!

סיור אורבני בטבע רמת גני
סיור אורבני בטבע רמתגני

סיור אורבני בטבע רמתגני - אל הפארק היחיד בישראל שקיבל מיומו הראשון אל התואר ״הלאומי״! החל מחזונו של אברהם קריניצי, מייסדה ומנהיגה של רמת-גן, המשך בתכניתו של משה כבשני, מעצב נופה הירוק של רמת-גן וכלה בברכתו של דוד בן-גוריון ... היכרות עם יצירות אמנות נדירות של אברהם מלניקוב ומנשה קדישמן ומפגש מחודש עם סמלים עירוניים ולאומיים. סיור רגלי מעגלי האורך שעתיים וחצי עד שלוש שעות.

שדרת רוטשילד תל אביב- הסיור
הצד האפל של השדרה

על פרשיות אפלות בצילה של שדרה מוארת... מסתבר, שבסביבת מגורים וותיקה ושלווה בשולי שדרות רוטשילד, ה"בוליוואר" התל-אביבובסמיכות קרובה לתיאטרון הלאומי חבויים להםדי עמוק מתחת לפני השטח כמה וכמה סיפורים שעד לא מכבר הייתה השתיקה יפה להם. בהדרכתו של אבי משה-סגל, שבדק ותיחקר את האירועים, התרחשו ברובם טרם קום המדינה, נחשוף ונטפל בשורה של פרשיות שהיו מי ששמחו להשתיק. נתיבנו יעבור גם במוזיאון הקטן המסתורי והדחוס ביותר במדינת-ישראל. מבט אחר על איזור שחשבנו אותו עד כה למוכר ..

המטרה תל אביב! הסיור...
המטרה תל-אביב !

15 במאי 1948 - ציפור שיר, ציפור ברזל וציפור אבן נפגשות בתל-אביב:ציפור אבן וברזל נפגשות בתל אביב, סיור אורגני בהנחיית אבי משה-סגל חיים נחמן ביאליק חרז על ציפור השיר ונתן לציפור הברזל את שמה. אברהם קריניצי , ראש עיריית רמת- גן המיתולוגי , חרד מציפור הברזל (בדמות מטוסי הקרב המצריים ) שביקשה את נפשו, לחנוך לוין, אז ילד רך בשנים , שחווה חוויית ילדות טראומטית (שלא תישכח ממנו), לא היה אכפת ממנה ולמשפחת רבין, שלא היתה למזלה בבית, היא הרסה את הבית… ציפור האבן, פסל "הציפור" של אדריכל אבא אלחנני והסופר בנימין תמוז מנסה להינתק מכנה בגן העצמאות ולפרוש כנף מגינה על"מחנה יונה", (שמי זוכר אותו בכלל ...). מתקפה אווירית כבדה ליוותה את פלישת הצבא המצרי לשטחה של המדינה הצעירה שאך הוקמה . שיאה היה בהפצצה חסרת אבחנה על התחנה המרכזית של תל-אביב ב-18 במאי 1948. מבט נוגה על העיר הצעירה ששמחת חייה הופרעה למשך חודשים ארוכים. סיור של כחמש שעות ברמת- גן ובתל- אביב. בין תחנות הסיור : בית קריניצי, "גן אברהם" והמטכ"ל הראשון על פסגת "גבעת החלמה" ברמת- גן, לשכת בן-גוריון בבית בז'רנו, בית העלמין בנחלת- יצחק, שדה- דב ונמל תל- אביב וגן העצמאות בתל- אביב.

הסיור, סיפורי אהבה גדלים מהחיים
סיפורי אהבה גדולים מהחיים

במקום שבו החלה את חייה הסוערים והיפים העיר העברית הראשונה, באותו המקום שבו נטמנו זרעים ראשונים שמהם תעלה, תצמח ותפרח מדינת-ישראל, נרקמו לפני כמאה שנים גם כמה מסיפורי האהבה הגדולים ביותר שידענו בישוב היהודי בארץ-ישראל החדשה... נשוטט בסמטאות הקסומות ונתענג על המראות הקרובים ועל הסיפורים הרחוקים. לפרטים והזמנות צרו קשר

לו הייתי גולדברג, הסיור עם אבי משה סגל
לו הייתי גולדברג

בעקבות ה"נדיב הלא ידוע".סיור אורבני בהדרכת אב משה-סגל, בעקבות הנדיב הלא ידוע יצחק לייב גולדברג יצחק לייב גולדברג: איש עסקים רב פעלים, גואל אדמות הר-הצופים, מו"ל ראשון של עיתון"הארץ", מבכירי הפרדסנים העבריים ומחשובי פטרוניה של התרבות העברית בארץ-ישראל. מסע בין תחנות בחייו של נדבן צנוע שידע לתת הכול ולא לבקש דבר. עליו אמר ההיסטוריון הדגול שמעון דובנוב: "מן המדברים מעט ועושים הרבה". המסלול יתחיל בפרדסו באתר ההנצחה הציבורי היחיד שהוקדש לו, למרגלות"הר-נפוליאון", יעבור בשכונת הסופרים והמשוררים, תל-בנימין ברמת-גן, שאותה הקדיש לבנו שנפל ויסתיים בפסלו של המשורר חיים-נחמן ביאליק , שבו תמך במרכזה של העיר רמת-גן . לפרטים והזמנות צרו קשר.

סיור בשכונת-בורוכוב בגבעתיים,אבי משה סגל
אין סודות בשכונה

סיור בשכונת-בורוכוב בגבעתיים, מהפרברים היפים של "גוש-דן" בעקבות ספריו של בן השכונה – הסופר, המתרגם וחוקר ספרות הילדים ד"ר אוריאל אופק (פופיק). דמות מרכזית בסיור היא דמותו של אברהם אייזנשטיין-אלדמע: ביום – מורה לאמנויות ב"גימנסיה הרצליה" (שהתגורר ליד ביה"ס תלמה ילין" של היום). רומנטיקן, סוכן תרבות ואבי ה"עדלאידע" התל-אביבית הגדולה. בלילה – מבכירי מנגנון "ההגנה" ב"גוש-דן", שחפר סליק מרכזי שלה בחצר ביתו, יחד עם תלמידיו מהגימנסיה אליהו גולומב ושאול אביגור. בין האתרים במסלול הסיור: כיכר נוח, קן הנוער העובד והלומד הגדול בארץ, ביה"ס "בורוכוב", המכתש, מכון התע"ש המחתרתי "משק פועלות", חצר משפחת חקלאי, בית מייסד השכונה דוד שניידרמן, בית המרקחת של יצחק איזידור ממלוק וכמובן סליק אלדמע. . לפרטים והזמנות צרו קשר