55 שנים אחרי

נווט המטוס ובנו של נהג הטנדר התפייסו/ עדן בר-נוי

אחת מהפרשיות העתיקות ביותר של חיל–האוויר
הכתבה כפי שפורסמה בעיתון "דבר" במאי 1954

אחת מהפרשיות העתיקות ביותר של חיל–האוויר נחתמה בחודש ינואר האחרון, יותר מ–55 שנים אחרי שפרצה והסעירה את המדינה כולה. תחילתו של הסיפור בשנת 1954: הארץ רעשה בעקבות ידיעה על מטוס מוסקיטו של חיל–האוויר שפגע בכוונה בטנדר שליווה את מכוניתו של הברון ג'יימס רוטשילד, בין סדום לחצבה. בתקרית, חתך מדחף המטוס את גג המכונית ושבר את קשתות הברזל שלה. רק בנס הסתיים האירוע ללא נפגעים בנפש, ורק במקרה – כצפוי – נפגשו עכשיו גיבורי הפרשה ההיא.
עדן בר-נוי
את החיבור בין האנשים עשה אבי משה–סגל, אוצר מוזיאון חיל–האוויר. באחד מהסיורים שהדריך, סיפר משה–סגל את סיפורו של המוסקיטו, והופתע כשאחד המשתתפים הציג את עצמו כעובד גשן, בנו של הנהג הנפגע, שמואל. משה–סגל שהכיר את סא"ל (מיל') מוטקה סגל, נווט המטוס הפוגע, לא היסס: הוא מיהר להפגיש בין השניים, וצירף לפגישה גם את אבי לב, אחיו של טייס המוסקיטו, תא"ל זוריק לב ז"ל.

"משימת 'הטרדות התחבורה', כפי שקראנו לה, נחשבה כאימון לכל דבר", הודה סא"ל (מיל') סגל במפגש. "פירשנו את ההוראה לטוס בגובה 15 מטרים, כרישיון לטוס בגובה אפס. זוריק גרם למכונית של רוטשילד לסטות, כצפוי, אבל זו כנראה הסתירה את המטוס מפני הטנדר. שמענו קליק חזק כשהמטוס פתח את גב הטנדר והמדחף נשבר בקצהו. אני לא תופס איך לא התעניינו בגורל הנוסעים במשך כל השנים שחלפו מאז. היינו ילדים".

הסיפור מהצד השני נשמע שגרתי הרבה פחות. "כשאבי חזר הביתה, הוא רעד בכל גופו", סיפר גשן. "הסתכלנו על הטנדר שבגגו נפער חור, וטייס בן כיתתי סיפר לי שמדובר בעניין שבשגרה".

גשן הבן לא הסכים לעבור על האירוע בשתיקה ושיגר מכתב זועם למפקד חיל–האוויר דאז, דן טולקובסקי. "נודע לי כי טייסים אוהבים לרדת בכביש סמוך לקרקע ונהנים בראותם כיצד המכוניות המסכנות, חסרות הכנפיים, נאלצות לרדת בבהילות מהכביש עד יעבור זעם הטייס הפוחח", כתב גשן. "חיי אבי יקרים לי מאוד, אולם… מה דעתך על חיי שני טייסים וההוצאות לאימונם, ועל האווירון עצמו, כלום נתקבל בחינם? כמתנת נדיב כלשהו?".

הטייס והנווט, זוריק וסגל, נשפטו ל–35 ימי מאסר, במהלכם גם הודח זוריק מצה"ל על ידי הרמטכ"ל דאז, משה דיין. משפחת גשן באה על סיפוקה והפרשה דעכה. מאוחר יותר, חזר זוריק לשירות כטייס בחיל–האוויר ובמלחמת יום הכיפורים, כשהיה מפקד בסיס רמת–דוד, נהרג. בחודש שעבר, 55 שנים (וחצי) לאחר שהחלה, נחתמה פרשת המוסקיטו ומשאית הברון.

פורסם בבטאון חיל האויר – http://www.iaf.org.il/2356-29508-he/IAF.aspx

מפגש הפיוס, מימין: גשן, לב, סגל ומשה-סגל. צילום: יונתן מור

השארת תגובה